söndag 18 januari 2009

välkomna hit

Jag har under ett par år (från och till) fotograferat mina påhitt i köket och lagt upp i kostdelen på ett träningsforum (jo, jag tränade ett tag) Aktiviteten från min sida på detta forum har dalat med tiden men jag är fortfarande lika glad i att matlaga och baka så det var helt enkelt tid att starta en alldeles egen blogg!

Jag har ganska många äldre bilder (dock var jag inte så smart att spara dem i datorn utan får igenom hela forumet för att hitta dem) så jag kommer att blanda maträtter/bak gjorda bakåt i tiden med sånt som jag gjort samma dag! Främst nu i början skulle jag tro.

Men jag börjar med att bjuda på GULASCHSOPPA.Tror bara jag gjort det en gång tidigare. Men häromdagen fick jag för mig att jag skulle göra det igen. Letade efter recept på nätet och bestämde mig för att prova det här.

Lite smårädd för surkålen (det låter ju faktiskt inte spontant jättegott), som jag aldrig har ätit vad jag vet, men man måste ju våga chansa lite. Något högrev fanns det inte i affären, däremot fanns det kalvrygg(!) och på paketet stod det "användes till gulasch" så då var ju saken biff. Eller ja, kalvrygg.

Hittade bara en burkstorlek på surkålen och det var 800 gram. En halv sådan burk (som man skulle ha enligt receptet) är MYCKET surkål kan jag lova. Det ligger så kompakt i burken så det var hur mycket som helst. Eftersom jag var lite smårädd också så tog jag definitivt inte halva burken.

Jag tycker att de flesta matmoment är roliga, men är det något som jag tycker är tråkigt (omotiverat tråkigt faktiskt)så är det att tärna en massa kött. Dessutom vill man ju inte ha bautabitar i en soppa utan rätt små, så det tog sin lilla tid. Sen var det inte jättefast kött, utan lite sliskigt sådär, halkade omkring liksom. Gud, vad sugna ni blev nu.

Det färdiga resultatet då? U R G O T T ! ! ! ! ! ! !

Om det var surkålen eller inte vet jag inte, men titeln på maträtten gjorde verkligen skäl för sitt namn. Mustig var ordet. Oerhört smakrik. Jag rekommenderar receptet å det varmaste. Spara det.(Och köttet var jättegott och mört. Så tärnandet gav utdelning!)

Jag frös in det som blev över och hade tänkt testa att ha den som en gryta med ris till nästa gång. Är säkert gott det med.

Okidoki, bilder kommer här också då!




En rejäl laddning härlig soppa småputtrar i storgrytan!



Tänkte garnera med persilja för fotograferingens skull, men allt kom i en klump på bara ett ställe så det blev väl sådär med tjusigheten, men va fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar