tisdag 10 februari 2009

skiter i tore wretman

Köttbulledags igen! Läste nånstans att man kunde använda havregryn ( istället för ströbröd) som fick svälla i mjölk tillsammans med lite potatismjöl. Jag testar tänkte jag. Och smaksättningen tänkte jag göra efter eget huvud denna gången,( inte Tore Wretman och hans fyra kryddor:-))


Gud vad lätta de blev att jobba med! Vet inte om det var potatismjölet, men det var det väl antar jag, som gjorde att de höll ihop i pannan! Mina har varit fina och har känts bra men så fort de kommit in i pannan har de fallit sönder och allmänt bråkat. Denna gången var de helt ljuvliga att ha och göra med.



Bullarna serverades med den mest ambitiösa tomatsåsen jag gjort i mina dagar.
För att få en god tomatsås ska den koka länge har läst så jag löd.


Hur bullarna gjordes (det blir inga exakta mängder angivna) :

Blandfärs
1,5 dl havregryn fick svälla i 1,5 mjölk ungefär och 1 msk potatismjöl
1 ägg
Oxfond med vin
Finriven parmesan
Pressad vitlök
Lökpulver
Salt
Peppar
Timjan

Stektes i stekpannan och sen fick de gå helt klart i ugnen. Jag blev jättenöjd med bullarna, både konsistensen och smaken. Kommer att använda mig av havregryn och potatismjöl igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar