söndag 8 februari 2009

soppa och bröd

Tänkte göra nåt med potatis och lök (typ potatis och löksoppa!) eftersom det fanns hemma och det var evigheter sen jag gjorde det. Sökte på recept och hittade detta,vilket var ännu bättre eftersom jag hade sötpotatis också hemma,samt apelsin&ingefära. Dessutom lät det spännande! Jag skippade att ha morot i då jag tyckte det lät överflödigt.

Svårt att ange några några exakta mängder här, det gäller att smaka,smaka,smaka sig fram här, precis som det står i receptet, för att hitta en balans mellansött/salt/syrligt. Jag tyckte soppan blev jättegod, och kan tänka mig att den skulle vara trevlig att servera som förrätt!



Det har även bakats bröd idag. Förstås:-) Har verkligen kommit igång med bakandet. Gjorde en gröt igår på mjölk,havregryn & quinoaflingor ,lite kruskakli och grahamsmjöl. Sen fick den stå tills idag. Mera mjölk som degvätska sen och salt, smör, honung, jäst, vetemjöl special.

Jag har verkligen tagit fasta på det där att tillsätta allt mjöl direkt, så jag försökte hitta lagom mängd direkt. När degen var färdigknådad i maskinen så var den dock sjuuuukt kladdig. Tog upp den för hade tänkt knåda den lite för hand bara för att känna på den men den var helt omöjlig att handskas med. Ner i en skål och så fick den jäsa och så fick jag väl tillsätta mera mjöl sen tänkte jag. Men efter jäsning, drygt en timme, så var den inte lika omöjlig längre. Fråga inte mig hur det gick till eller hur det fungerar. Sen fick bullarna jäsa ca en timme till på plåten. Sen var jag bullsugen så då fick de åka in i ugnen på 225 grader, knappt 15 minuter.

De blev mycket saftiga och luftiga! Jag skulle haft lite mera salt i möjligtvis (lättare med mat när man smakar av, för inte smakar man av degen väl? Eller ja, kan man väl göra iofs) och jag kunde ha blandat vetemjölet med lite grahamsmjöl för att få dem lite grövre (som jag hade tänkt från början men trodde det skulle räcka med gröten i) Annars va de kanongoda!


Läste nånstans att man kunde doppa bullarna i vätska innan de jäst på plåten och sedan doppa dem i solrosfrön eller vad man nu ska ha på bullarna istället för att göra det efter jäsning då det brukar vara svårt att få så många att fästa. Glömde bort detta men ska testa nästa gång. De flesta fröna hamnade på plåten bredvid bullarna nämligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar