lördag 7 februari 2009

kikärtsbiffar

Inte så roligt att lägga upp nåt som man inte tyckte var så gott (i förra inlägget) så jag måste tipsa om ett recept som jag tycker är jättegott! Bilderna tog jag förra sommaren tror jag. (Syns på bildkvalitén. Ljuset så här års hjälper inte till när man försöker ta hyffsade bilder)

Jag presenterar: Kikärtsbiffar med bulgur/fetaost-sallad




Recept



4 och en halv biff


Mixa följande

En burk kokta kikärtor ( 410 gram)
En halv burk kokta röda linser ( eller kör bara kikärtor, råkade ha linser hemma)
Ett par kokta potatisar ( som jag först rev på ett rivjärn)
Ett ägg
Ett par matskedar ajvar relish
1-2 vitlöksklyftor
Persilja
Salt och peppar

Sen på slutet rörde jag ner typ knappt en halv deciliter vetemjöl. Hade jag inte haft ajvaren i så hade den nog varit bra, men det blev något för rinnig i konstistensen utan mjöl.

använd en "biff-formare" så får du tjusiga och helt runda biffar! biffarna är förresten ganska kladdiga men de stelnar i pannan!

Kan givetvis även rullas till mindre bollar och stekas i rikligt med olja och läggas i nåt bröd med nån god dressing . Och man måste inte ha riven potatis i,hade det i bara för jag råkade ha det hemma.

Jättegott är detta iallafall! En favorit!

1 kommentar: