fredag 6 mars 2009

Surdeg

Jösses vad jag har tyckt synd om mig själv. Var sjukt trött och eländig igår. Är inte frisk idag men har varit mycket piggare så det är skönt. Jag har gjort en surdeg (med rågmjöl)! Har gjort en en gång för ganska många år sen men jag undrar om jag lyckades då. Vill minnas att det inte gick så bra.

Degen var i alla fall klar igår och hade tänkt baka på en del av den när den ändå fanns där klar, men skicket jag var i igår rimmade inte så bra med de planerna så jag frös in allting till senare tillfälle. Orkade inte ens plåta degen igår, men det ska i alla fall bakas med surdeg här framöver!

Utan att egentligen alls veta så tyckte jag att konsistensen på den kändes rätt, bubblig och fluffig liksom. Lasse fick lukta på den, eftersom min näsa var igensnorad. Den skulle lukta friskt och syrligt, ej fränt och illa, och han intygade att den luktade bra. Luktade bröd sa han och det låter ju lovande.

Hittade tortillabröd och köttfärssås i frysen så hade tänkt göra en tortillatårta ikväll som jag aldrig gjort förr. Blir nog smarrigt!

Surdegen gjorde jag förresten såhär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar