måndag 19 januari 2009

and the danish rye bread

Man kan nästan tro att jag inte har så mycket annat att göra än att sitta och blogga hela dagarna och det är helt sant. Gravid och sjukskriven. Samt ensamvarg!

1 dygn fick räcka för degen att stå och jäsa. Processen har gått smärtfritt. Dock så tyckte jag det var jävligt onödigt av bröden att sjunka ihop en hel del när jag skulle skära en skåra i dem:-( jag gjorde precis som det stod i receptet, dvs skar en skåra i varje bröd efter att de hade jäst i sina formar (och så fint de hade gjort det!) men jag misstänker att det hade varit bättre att skära i dem innan. Nu gick som sagt luften ur dem en del. ( Det var inte supermycket, men onödigt ändå tyckte jag!)

Nåväl. Jag får inte smaka på bröden förrän imorgon eftersom de ska ligga och gotta sig i varsin plastpåse över natten enligt receptet och jag misstänker att de faktiskt kan vinna en del på det så jag får väl bita ihop!


jäser så fint!


men det var innan kniven det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar