måndag 19 januari 2009

sötsaker

Idag var en kompis och hälsade på mig och hjälpte mig att äta lite av alla sötsaker som jag fyllt frysen med den senaste tiden. Tänkte dela med mig av recepten. Först ut:

kladdkaka med mjölkchoklad,
jordnötssmör och kokos


~ ingredienser ~

100 gram smält smör
1½ dl strösocker
2 ägg
1 msk ljus sirap
3 msk jordnötssmör
½ mask vaniljsocker
1½ dl vetemjöl special med fullkorn eller vanligt mjöl
3 msk kakao
100 gram grovhackad mjölkchoklad eller toblerone
smör och kokosflingor till formen

~ och så här gör man ~

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form 20-25 cm diameter och "bröa" med kokosflingor 2. Smält smöret 3. rör i socker,ägg,sirap och jordnötssmör 4. blanda de torra ingredienserna för sig och rör i 5. rör i den grovhackade choklad 6. Grädda 15-20 min i mitten av ugnen

Låt kakan kallna och servera med vispad grädde

Omdöme: Jag är barnsligt förtjust i kladdkakor. Det är gott, det bara är så. Denna variant var jättegod tyckte jag. Jag använde toblerone men tyckte det var lite överflödigt(kände den inte),det var jordnötssmaken som var grejen. Smakar snickers! Kommer göras igen





hade visst fipplat bort bilden men här är en bild på vanlig kladdkaka jag gjort och den såg typ precis likadan ut


kanelbullar à la Leila

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 gram färsk jäst
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
150 gram mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special

Stöt kardemumman fint i mortel och värm med mjölken tills den är 37 grader. Smula ner jästen och lös den med mjölken,socker,salt,smör och ägg. Tillsätt mjölet,lite i taget, och arbeta samman till smidig deg. (Jag använde maskin) Jäs i bunken övertäckt 45-60 min. Kavla ut ( i två delar gjorde jag för att inte få för stora bullar) och fyllde med:

200 gram mjukt smör
1 dl socker
1 msk malen kanel

som jag blandade samman innan jag bredde det på degen. Rullade ihop till en rulle och delade i lagom stora bitar. Fick jäsa ca 40 min i muffinsformar. Penslade med ägg,sen in i ugnen 200 grader ca 10 min. Penslade med ljus sirap utspätt med lite vatten när de kommit ut, och toppade med strösocker och kanel på!

Omdöme: Underbart goda :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar