måndag 19 januari 2009

Köttbullar!

Idag skulle det göras köttbullar minsann. Det är någonting som jag av nån anledning inte gjort många gånger i mitt liv. Jag tycker det är ganska svårt att göra köttbullar. De blir inte alls sådär fint runda som de ska vara och de vill gå sönder i pannan. Hur som helst: Jag har haft ett recept i bakhuvudet i några år som hade en krydda i sig som heter " 4 kryddor" ( som visade sig innehålla 6 kryddor....kryddpeppar,kryddnejlika,muskotnöt,svartpeppar,kanel och ingefära)Jag såg denna krydda i en affär häromdagen och såg det som ett tecken.

Ska man göra köttbullar kan man lika gärna göra många tänkte jag, så jag gjorde för 10 personer. Blev 68 stycken av smeten. Tänker alltid innan att jag ska göra små små söta köttbullar, sen blir de lik förbannat rätt stora ändå.

Okej,pics !


att steka bullarna i ugnen måste ju underlätta nåt enormt tänkte jag, så så fick det bli! (bullarna borde förvisso bli något torrare av denna metod, eller?)


ena plåten klar!


moset är hemlagat men inte såsen. jag suger på att göra såser. ska jobba på det, promise! men faktum är att denna pås-sås var helt okej. vissa smakar ju verkligen inte bra.


Okej, hur blev de då? Jag är kluven! Kryddan " 4 kryddor" visade sig vara tämligen dominant, så jag tyckte nog att man typ kunde tagit halva mängden bara. Jag kanske inte diggar smaken alls, men det är möjligt att det bara var för mycket av den.

Det blev lite läskiga klumpar av själva skorpmjölsblandningen. Vet inte om jag lät det dra för länge/ om man skulle haft lite mera vätska/ blandade allt för dåligt. Särskilt en bit var skitstor, och när jag stod och rullade bullarna så trodde jag att det var en bit kyckling som låg i färsen. Efter undersökning av Lasse konstaterade vi att det var en skorpmjölsklump.

Jag kommer nog ändå leta vidare efter ett favoritrecept på köttbullar. Och jag ger mig ut på jakt direkt genom att fråga: Hur ser ert favoritrecept på köttbullar ut? Kanske är det de simpla recepten som vinner? Well, jag är iallafall inte fulllärd som köttbulletilllagare, den saken är klar.

Just det, receptet till dagens bullar lyder som följer:

(Till 10 personer)

Ingredienser


750 g nötfärs
500 g fläsk- eller kalvfärs
2.5 dl ströbröd
3.75 dl mjölk
1.25 dl grädde
2.5 st ägg
2.5 msk senap
5 tsk épiche riche eller fyra kryddor
1.25 tsk lökpulver
salt
peppar
en nypa socker
lingonsylt till servering


Gör så här

1. Blötlägg ströbrödet i mjölken och grädden. Blanda övriga ingredienser till färsen i en annan bunke.2. Blanda ner det svällda ströbrödet i färsen efter 10 minuter.3. Rulla till små bollar och stek i olja och smör.4. Servera köttbullarna med potatispuré och lingonsylt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar