tisdag 27 januari 2009

bakdags

Jag har nån gång lånat hem böcker om bakning,läst på nätet och det har väl slutat med att jag lagt ner allt typ. Det finns verkligen MYCKET att lära om att baka bröd och försöker man att lära sig allt på studs så är det kanske inte konstigt att man tröttnar innan man har börjat. Men nu tror jag att jag kanske skulle kunna ha tålamod att låta det ta lite tid. Och att det är okej att inte bli värsta brödproffset, men man kanske kan lära sig NÅGOT!

Jag ska iallafall låna några böcker på bibblan och se om jag ger mig i kast med något mindre brödprojekt. Börja nånstans. Eller så skiter jag i det och då är det väl så. Helt okej det med.

Har kikat runt på diverse brödsidor lite då och då och det är svårt att inte bli inspirerad. Jag brukar följa jästider och jästmängd slaviskt men tänkte jag skulle testa att minska mängden jäst idag och öka jästiden. Ett lagom projekt. 2 timmars jäsning fick det bli.

Jag hade detta recept som bas men hade även i (skållad) vetekross och "havre & quinoa". Jag använde även vetemjöl special. Och så fick det då jäsa i 2 timmar. Jag körde också degen i maskin i typ..20 minuter. Jag känner mig väldigt osäker på när en deg är färdig. Jag vill bilda maximalt med glutentrådar jag med! Är rädd att köra sönder degen för det kan man väl göra tror jag. Jag borde nog köra en riktig basicdeg bara för att studera vad som händer.

När degen hade jäst så var där iaf fullt med långa trådar i den. I detta läget vill jag knappt ta i degen. Känns som man förstör allt. Vet inte riktigt hur man ska behandla den. Jag tog den med varsam hand och knådade nästan inte alls, försökte dock "få ihop den" typ utan att knåda för mycket. (Ha,ha jag låtsas lite som jag vet hur man gör) Sen fick de jäsa i brödformar. Snittade dom inte, ville se vad som hände (för sist så sjönk ju bröden ihop en hel del vilket jag inte gillade!) och jo de sprack lite på sidan. Har inte bestämt mig för om det gör nåt eller inte.

Sen har jag av nån anledning envisats med att INTE låta bröden svalna på brödgaller men idag gjorde jag det. Jag trodde inte jag gillade frasig skorpa, men det var ju riktigt trevligt:-)

Bröden blev iallafall väldigt saftiga och goda! (Känner att det är varning för magknip snart om jag fortsätter hugga in)






5 kommentarer:

  1. Behöver du nån provsmakare till allt ditt goda bröd:-). Älskar hembakat bröd, men INTE mörkt*asg*

    SvaraRadera
  2. Åh så gott ditt hembakta bröd såg ut! Mums! :-)

    SvaraRadera
  3. Jonna: Det anade jag nästan, att grovbröd inte var din grej :-)Ska du provsmaka får du skynda dig...
    Jennie: Ja, det var riktigt smarrigt! Väldigt lätt att äta mycket av...

    SvaraRadera
  4. Så kul sida du har!! Brödet såg super gott ut!!

    Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!!

    SvaraRadera
  5. Durasellmamman: Tack så mycket! Välkommen hit:-)

    SvaraRadera