onsdag 21 januari 2009

snabba bullar

Idag blev det mat från frysen både till lunch och middag så det blev ingen matlagning idag. Men det kliade i fingrarna så jag gjorda några snabba bullar. Utgick från detta grundrecept:

50 gram jäst
5 dl vätska
3 msk olja
1 tsk salt
1 tsk socker
ca 12 dl mjöl


30 min jäsning av degen + 30 min jäsning av bullarna.
225 grader 10-15 minuter.

Jag hade både fil och mjölk som degvätska. Sen hade jag ett paket med havregryn och quinoa i skafferiet som inte blir så flitigt använt så jag hade i lite av det(jag läste förövrigt bak på paketet och såg att det var hela 5% quinoa i... ). Plus lite rågmjöl + vetemjöl special. Samt pumpakärnor och solroskärnor. Kryddade med lite anis,fänkål och kummin också.

Smakade bra! Enda misstaget var att jag inte gjorde dubbel sats. 16 bullar åker ju ner i ett nafs.

smör och ost på och man kan lätt mumsa i sig en hel del


2 kommentarer:

  1. Mycket gott du gör!!! Får nog komma hem till dej och hjälpa dej att äta igen:-).
    Bullarna du har gjirt blev jag duktigt sugen på...

    SvaraRadera
  2. Absolut får du hjälpa till med det!!

    SvaraRadera