tisdag 20 januari 2009

laxrulle med massa gott

Jag har varit sugen på lax sen i lördags. Fiskdisken hade stängt när vi hade behagat vakna till och gå till affären. Och både i söndags och måndags var det helstängt. Men idag fanns det lax att köpa!

Jag har haft ett recept på laxrulle sparat i några år men har visst aldrig testat det. Det fick det bli ändring på.



keso,spenat,basilika,salt redo att mixas samman


innan ugnen



klart att äta!


Som sagt har jag längtat efter lax sen i lördags och jag behövde inte bli besviken. Det var längesen jag åt färsk lax. De frysta bitarna man kan köpa är helt okej, jag köper dem ganska ofta,men fanken vad gott det är med färsk. Bara smälter i munnen. Ett jättegott recept som jag kommer göra igen for sure!

Laxrulle med örtkräm
4 personer

1 laxbit, 600 gram
1 näve babyspenat
1 msk hackad basilika
en nypa havssalt
2 dl keso
1 dl riven parmesan
4 salladslökar
några drag med pepparkvarnen

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skiva laxen på längden i tunna skivor. 2.Mixa spenat,keso,basilika och salt till en kräm.Bred på krämen på laxskivorna och strö på osten. Dela och lägg på salladslöken. Peppra och rulla ihop skivorna 3.Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter

De föreslog att servera med en en röd linssallad, men jag körde med en bulgurröra istället och en klick matyoghurt.

2 kommentarer:

  1. Åh gud vad gott! Älskar lax och den här varianten gillar kommer nog att göra att jag tycker om det ännu mer! Mums! :-) Ser supergott ut!

    SvaraRadera
  2. Ja,det va en höjdare kan jag säga! Parmesanen var mums-mums i. Gillar du lax så ska du definitivt prova! Kul att du hälsar på btw!

    SvaraRadera