tisdag 3 februari 2009

firre

Det blir mycket köttätning i det här hushållet. Både sambon och jag tycker om fisk men likförbannat så blir det lätt kött ändå. Vegetarisk mat är vi inte alls främmande för heller men jag tycker det är ganska svårt att komma på rätter. Det ska ju liksom vara gott, det är viktigt, och jag tycker det är svårt. Jag är hur som helst inte riktigt nöjd med att äta så mycket kött och tycker att både fiskätandet och vegetariskätandet (eller förresten ;lakto-ovo-vegetarisk kost är det jag avser.) kan höjas. Ja, vi får väl se vad vi kan göra...


De hade förvisso öppet i fiskdisken och jag sneglade först på om jag skulle köpa sill (stekt sill med potatismos är grejer det) men det fick faktiskt bli en sväng till frysdisken där jag köpte alaska pollock. Alltså det är verkligen sjukt billigt. Mycket trevligt. ( Eh, det är sill också förvisso)

Brukar köra på två varianter av gratäng på pollock,idag testade jag en tredje.

Fisken i botten(otinad körde jag), salt på, tomater och purjolök på, creme fraiche blandat med kräftost/salt/peppar över allt och sen in i ugnen. Riven ost på hade varit gott men jag orkade inte. Stod i ugnen en timme ungefär i 200-225 grader



Jorå,det var gott. Hade slarvat lite med saltet plus att det nog hade varit gott med dill i såsen också ( jag tyckte mig se dill i kräftosten men den gjorde inte mycket väsen av sig så extra dill hade inte skadat)

Mina två andra (mer inkörda) varianter består av 1. creme fraiche+ ganska mycket dill,salt peppar,en klick dijonsenap. 2. creme fraiche + curry,paprikakrydda,salt och peppar.
Och så ibland riven ost på


2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! Tack för din kommentar hos mig på Kryddburken! Ha en toppenfin dag! Hälsningar från Öland

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket och vad kul du kikar in! Du har en jättetrevlig blogg!:-)

    SvaraRadera