torsdag 19 februari 2009

Kakor är ju skitgott

Vi har renoverat i datarummet och har haft datorn urkopplad ( sitter helst inte vid den lilla bärbara och håller på med bilder) så därför har uppdateringarna lyst med sin frånvaro. Men nu är den stationära datorn på plats igen så nu blir det andra bullar. Eller kakor faktiskt. Jag tror jag har sagt att jag inte tycker om småkakor. Hur kan man tycka och säga så? Jag kanske inte har ätit så mycket hembakat. Fick iallafall för mig att baka lite småkakor. Kolakakor var först ut. Såna har jag faktiskt bakat en gång, men det är också det enda i småkaksvägs. Denna gången körde jag dock enligt Leilas recept från "A piece of cake".

Milda makter va goda! Enligt receptet skulle de dock bli sega, tyckte inte mina blev det. Lite kanske. Hur som helst så var de fantastiskt goda! Nästa gång blir det minst dubbel sats



Mycket trevligt när något så enkelt både blir vackert och gott


Fick blodad tand förstås och satte genast igång med ännu ett småkaksbak. Havrekakor fick det bli. Har sett de baka det på tv och degen verkade inte så rolig att ha att göra med, smulig som fanken men jag skulle visst göra det ändå. Och ja, degen var rätt jobbig, trodde aldrig den skulle gå ihop. Sen vet jag inte hur noga man måste få den att gå ihop egentligen, man tar ju småbitar och rullar till bollar sen ändå. Ja, man ska rulla till bollar, sen trycka ut med gaffel. Är det bara jag som ser detta som störtomöjligt? Det gick inte alls. De sprack sönder bara när jag tryckte med gaffeln. Provade sedan att bara göra de som platta kakor helt enkelt. Gick bättre men de såg ju fortfarande inte så bra ut. Resten fick vara runda bollar. "De flyter ut" sen i ugnen sa min sambo. Jag trodde inte honom, men detta visade sig vara det absolut bästa. Så nästa gång skiter jag helt i att gaffla eller platta till. Runda bollar for the win!


Som sagt; att inte krångla till det var det bästa. De i mitten är orörda. Och överlägset snyggast

Gjorde förövrigt havrekakorna enligt detta recept.

Killen skulle inte vara sämre, vilket han definitivt inte var heller, och bakade bondkakor. Med mandel och macadamnötter. Jättesmarriga!

De blev mindre än vad som var tänkt, närmare bestämt hälften så små, men jag tyckte det var bra. Söta små mumsbitar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar