torsdag 12 februari 2009

linsbiffar

Läste ett recept på linsbiffar där man hade salta jordnötter i som lät spännande så det tänkte jag prova. (Fast jag körde med rostade och salta cashewnötter istället då jag hade det hemma)

Kokte först röda linser med lite buljongtärning i tills var helt mjuka. Behövde ej sila bort nån vätska för jag hade inte så mycket vätska i + att jag lät det stå och puttra tills det blev en tjock gröt. Sen fick det svalna lite. I med hackade nötter. Potatismjöl i tills den kändes lagom fast i konsistensen ( sen blir ju alltid vegetariska biffar ganska kladdiga och lösa i konsistensen) Vänta också tills det svalnat för då blir den tjockare också. En god idé hade säkert varit att låta den vila ett tag i kylen men det tålamodet hade inte jag...
Iallafall; Pressad vitlök hade jag i. Spiskummin. Persilja. Salt pch peppar. Tror det var alles. Stektes i smör och gick sen en liten stund i ugnen med.

Jättegoda! Kanske liiiiite för torra. Brukar ha problem med att mina kikärtsbiffar blivit lite för degiga liksom och ville ha dem mera fasta denna gången men jag kanske överdrev med potatismjölet. Eller om man skulle haft ett ägg i. Ja,ja, med sås som var till så var det inga problem.







För att få biffarna runda och fina så använde jag en sån här "biff-formare" som jag helt enkelt la direkt i pannan och duttade sen i smeten i den


Hade tänkt panera biffarna först men det var inte lätt att få dem att hålla ihop när man skulle göra det. Jag fixade det inte iallafall. En idé från pojkvännen var att frysa dem när man väl gjort biffarna och sen ta ut och panera när de var halvfrusna typ, och förhoppningsvis mer lätthanterliga . Ska jag nog testa nångång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar