fredag 6 februari 2009

lax rockar

Jag brukar oftast inte gå efter nåt recept när jag lagar mat, men på senaste tiden så har jag gjort det ibland för det är rätt kul. Man låser sig lätt annars vid hur man brukar göra. Men idag hade jag inget recept direkt på lager och hade ingen lust att leta heller så jag köpte hem lite grejer och så fick det ge sig efter hand.

Efter att par vändor fram och tillbaka från fisk/kött/kyckling-disken så bestämde jag mig för att det fick bli lax. De hade ganska mycket olika sorters fisk idag, och fin var den, men det fick bli den vanliga laxen ändå. Sötpotatis inhandlades också. Har aldrig tillagat det förut,dock åt jag det för första gången hos min syrra för ett tag sen och tänkte att det nog funkar finfint till laxen.

Först mixade jag färsk spenat,fetaost,lite creme fraiche, citronskal,salt och peppar. Bredde detta på laxen och in i ugnen. Delade sötpotatisen i klyftor och la i en ugnsform tillsammans med olivolja,vitlöksklyftor,salt och peppar. Fick gå i ugnen samtidigt som laxen.

Sen en sallad på färsk spenat,tomater,blomkål,avocado,rostade solrosfrön.En högst enkel dressing till: creme fraiche,lite vatten,salt och peppar

Mycket trevlig kombination med sötpotatisen och fetaosten! Kommer göras fler gånger. Dock så hade jag svårt att få nån färg på sötpotatisen genom att bara köra den ugnen. Den blev mosigare än vad vanlig potatis blir. Gjorde ingenting, men ska testa att kanske steka på den först för att få färg. Ja,jag vet inte. Gott var det hur som helst!




att rosta solrosfröna och salta gör verligen skillnad mot att äta dem naturella. jag brukar rosta de i torr panna och dutta på vatten med salt i då och då under rostningen. gott,gott!

3 kommentarer:

  1. Gillar ju inte fisk, men det lät nästan gott t o m för mej:-). Men dina hembakade bröd hade suttit mumma nu på morgonen när F inte är hemma och V hos sin pappa. Trösta sej m lyx lixom;-)

    SvaraRadera
  2. Om jag bakar in en pytteliten laxbit med MASSOR av feta-ost så kanske det går?

    SvaraRadera
  3. Ja, då kanske:-D!!!!

    SvaraRadera