torsdag 26 februari 2009

Präktigt värre

Inge brödbak idag. På sin höjd så ska jag koka hel dinkel som jag hittade i skafferiet och låta stå tills imorrn då jag kanske orkar baka.

Lunch idag blev köttfärssås som jag spetsade med en klick creme fraiche, och så tog jag hand om en tomat och några basilikablad som sjöng på sista versen.


Till kvällsmat gjorde jag lins och potatissoppa. Gillar verkligen denna soppan. Både smaken och att den är bra näringsmässigt. Att det är billig mat är givetvis ett stort plus med!



Blev soppa så det räckte för några matlådor i frysen också


Ser så präktigt hemkunskapsmässigt ut; linsoppa med hembakat bröd och ett glas juice. Känns iallafall som något hemkunskapslärarna skulle bli lite glada över:-)


Jag brukar improvisera när jag gör denna soppan och gör nog inte exakt likadant varje gång men i stort sett. Gjorde såhär idag:

Fräs gul lök och tärnad potatis så det svettas lite. Ha i lite spiskummin ,paprikakrydda och chilisås. Låt svettas lite. På med kycklingbuljong så det ser lagom ut att koka i. I med röda linser. Pressa i vitlök. I med en burk tomater. Låt koka tills linserna och potatisen är mjuka. Späd med buljong efterhand som det behövs. Salta,peppra och i med sambal oelek. Nån gång har jag haft ajvar relish i tror jag. Tillsist; I med mycket persilja. Jag tycker denna soppan ska vara ganska stark så snåla inte med kryddorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar