söndag 1 mars 2009

dinkel och morotsbullar

Hittade som sagt ett halvt paket med hel dinkel i skafferiet som jag tänkte jag skulle baka bullar med. Kokte dinkeln ( typ 2-3 dl) enligt instruktioner på paketet, 20 min utan lock. Sen skållade jag ca 3 dl grahamsmjöl med så mkt vatten så det blev en tjock gröt. Sen fick dinkeln och grahamsgröten stå med platsfolie över sig till dagen efter. Löste 25 gram jäst i ungefär 4 dl fingervarm mjölk och blandade med gröten från gårdagen. Sen i med 3 finrivna morötter. Och så en liten klick honung. Vetemjöl tills degen kändes lagom och så ett par tsk salt. Sen jäste degen i drygt 1 timme. Lika länge sen i bullform på plåten. 12-15 minuter i ugnen på 225 grader.

Blev väldigt saftiga och goda! Kan tänka mig att lite fetaost i hade varit supergott. Det ska jag testa nästa gång


Första jäsningen klar!

Närmare 40 bullar blev det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar