måndag 9 mars 2009

surdegsbullar

Så var det dags att baka lite med surdegen. Jag fristajlar ju en hel del när jag bakar så måtten är ungefärliga. Ska försöka börja skriva upp måtten bättre. Om inte så för egen del, kan ju faktiskt vara bra att skriva upp precis hur man gjorde till en annan gång.

Ca 1 dl surdeg av grovt rågmjöl
25 gram jäst
7 dl fingervarm mjölk
en klick honung
2-3 tsk salt
ca ½ dl linfrön
ca 2-3 dl havregryn
ca 2-3 dl grovt rågmjöl
vetemjöl tills degen känns lagom ( tyyyyp 8-10 dl kanske)

Jag körde degen i maskin i ca 5 minuter. Fick sen jäsa övertäckt 1 timme. Bakade ut 18 bullar och så fick de jäsa ytterligare ca 45 minuter. Grädda 15 min mitt i ugnen 225 grader.


Jättenöjd med bullarna, saftiga med trevlig smak!Kände att jag gav mig in på lite svårare mark när jag skulle baka med rågmjöl. (Nu använde jag en ganska stor del vetemjöl förvisso.) Men det gick vägen som sagt!

Förövrigt var det riktigt längesen vi köpte bröd från affären nu, så bakandet har verkligen satt fart. Kul!







1 kommentar:

  1. De blev jättegoda, jag hade inte linfrön, men körde utan det. De var väldigt smidiga att göra.
    Tack för receptet! Ulrica J.

    SvaraRadera